|
Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego
Rynek finansowy stanowi wspólne dobro wszystkich jego uczestników, czyli podmiotów finansowych, jakimi są osoby fizyczne,
prawne lub inne jednostki organizacyjne oferujace produkty lub usługi finansowe, a także ich Klientów oraz innych instytucji
i organizacji na nim działających. Podstawą zrównoważonego rozwoju i bezpieczeństwa rynku jest etyczny wymiar działań podmiotów finansowych.
Kanon Dobrych Praktyk Rynku Finansowego artykułuje podstawowe wartości i ideały etyczne przyswiecające podmiotom finansowym,
a wszystkie zasady Kanonu stanowią integralną, wzajemnie uzupełniającą się całość. Równoczesnie Kanon pozostawia podmiotom finansowym oraz ich
organizacjom samorządowym swobodę kształtowania i ocenę stosowania standardów etycznych w zgodzie ze specyfiką poszczególnych sektorów rynku
i różnych rozwiazan organizacyjnych, a także z ich dorobkiem w tworzeniu i doskonaleniu zasad dobrych praktyk.
- 1. Uczciwość
Podmiot finansowy działa uczciwie i rozważnie, z poszanowaniem słusznego interesu klientów i dobra rynku finansowego,
oraz nie nadużywa swojej dominujacej pozycji wynikajacej z przewagi zasobów, w tym kwalifikacji lub kompetencji osób działajacych w jego imieniu.
- 2. Staranność i kompetencje
Podmiot finansowy prowadzi działalność rzetelnie i z należytą starannością, dbajac o to, by osoby działajace w jego imieniu miały odpowiednie
kompetencje zawodowe i przyjmowały postawę etyczną.
- 3. Godność i zaufanie
Podmiot finansowy postepuje w sposób budzący zaufanie oraz zapewniający poszanowanie godności klientów i kontrahentów,
dbajac o przejrzystosc swoich działan.
- 4. Zasoby i procedury
Podmiot finansowy dysponuje zasobami oraz procedurami niezbednymi do sprawnego
wykonywania i monitorowania prowadzonej działalnosci i wykorzystuje je w dobrej wierze.
- 5. Relacje wewnetrzne
Podmiot finansowy dba o kształtowanie właściwych relacji ze swoimi pracownikami i współpracownikami w duchu wzajemnego poszanowania
i odpowiedzialnosci, zapewniając odpowiednie warunki wykonywania czynnosci przez pracowników oraz osoby działajace w jego imieniu.
- 6. Zapobieganie konfliktom interesów
Podmiot finansowy dąży do unikania konfliktów interesów, które mogłyby spowodować naruszenie słusznego interesu klientów,
a jeżeli pomimo zachowania należytej starannosci konflikt taki zaistniał – dąży do jego rozwiazania w sposób zapewniajacy uczciwe i rzetelne
traktowanie klientów.
- 7. Informacje od klientów
Podmiot finansowy dąży do jak najlepszego poznania potrzeb swoich klientów, w takim zakresie, w jakim może to byc przydatne
do dostosowania jego oferty, zakresu lub poziomu świadczonych usług do sytuacji klientów.
|
|
- 8. Ochrona informacji o klientach
Podmiot finansowy chroni informacje o klientach i dba o to, by informacje te były wykorzystywane zgodnie z prawem.
- 9. Informacje dla klientów
Podmiot finansowy zapewnia klientowi jasną i rzetelną informacje o oferowanych produktach i usługach oraz o zwiazanych z nimi kosztach,
ryzyku i możliwych do osiagniecia korzysciach, ułatwiajac klientowi dokonanie własciwego wyboru.
- 10. Profilowanie usług
Podmiot finansowy stosuje wobec klientów jednolite, merytorycznie uzasadnione kryteria, które moga różnicowac jego oferte,
zakres lub poziom swiadczonych usług w zależnosci od sytuacji klienta lub profilu grupy klientów, co nie wyklucza możliwosci indywidualnego
negocjowania warunków umów.
- 11. Rzetelna reklama
Podmiot finansowy prowadząc działalność reklamową kieruje się zasadami uczciwej konkurencji oraz dba o to, by przekazywane informacje
były rzetelne i nie wprowadzały w błąd, w szczególności w zakresie ryzyka zwiazanego z możliwymi do osiagniecia korzyściami.
- 12. Reklamacje klientów
Podmiot finansowy starannie, rzetelnie i terminowo rozpatruje reklamacje klientów,
korzystajac w miare potrzeby z mediacyjnych i polubownych form rozstrzygania sporów.
- 13. Stosunki wzajemne i uczciwa konkurencja
Podmioty finansowe we wzajemnych stosunkach kierują się dobrymi obyczajami kupieckimi,
z poszanowaniem zasad uczciwej konkurencji.
- 14. Rozstrzyganie sporów wzajemnych
Podmioty finansowe dążą do rozwiazywania wzajemnych sporów, korzystając w miarę
możliwości z mediacyjnych i polubownych form ich rozstrzygania.
- 15. Działania dla rozwoju rynku
Podmioty finansowe, nie naruszając własnych interesów oraz zachowując tajemnicę
zawodową i tajemnicę handlową, współdziałają w promowaniu dobrych praktyk rynkowych
i ładu korporacyjnego oraz, w miare możliwosci, w eliminowaniu z praktyki gospodarczej
zjawisk utrudniajacych rozwój rynku finansowego, w szczególności działań nieuczciwych,
nierzetelnych lub niezgodnych z zasadami okreslonymi w Kanonie.
- 16. Stosowanie Kanonu
Podmiot finansowy, który przyjął Kanon do stosowania, dba o to, by wszyscy jego
pracownicy oraz inne osoby wystepujące w jego imieniu zapoznały sie z Kanonem
i stosowały się do jego zasad, a także udostepnią swoim klientom i kontrahentom do wglądu pełną treść Kanonu.
|
|